12.3.13

Meditatia: Obiceiul Fundamental

“A medita nu inseamna a te lupta cu o problema. A medita inseamna a observa.” ~Thich Nhat Hanh

Nu este nici un secret ca eu sustin meditatia ca o modalitate foarte buna de a incepe ziua, de rezolvare a stresului si de a trai prezentul.
Multi oameni nu realizeaza insa faptul ca meditatia este, probabil, cel mai important obicei, daca doriti sa modificati alte obiceiuri sau deprinderi.
Unul dintre obiceiurile fundamentale ce formeaza deprinderi este “Atentia la gandurile negative”.
Cum inveti sa fii atent la gandurile tale negative? Simplu: prin practica. Si cum practici atentia? De departe cea mai buna metoda pe care am gasit-o este meditatia.
Sa observam de ce este meditatia atat de buna pentru a iti schimba deprinderile si cum sa iti formezi obiceiul de a medita.

Cum Ajuta Meditatia Obiceiurile
Gandurile de care nu suntem constienti, ce apar de cele mai multe ori neobservate in mintea noastra, au totusi o influenta majora. Nu ne putem schimba felul de a fi daca lasam aceste ganduri sa ne controleze. Cand vom reusi sa le observam vom reusi sa le si controlam.
Meditatia este o modalitate de a observa aceste ganduri, pentru a fi mai constienti de ele pe tot parcursul zilei.
Va voi oferi cateva exemple, cu toate ca exista zeci:

  1. Cand m-am lasat de fumat aveam o dorinta arzatoare de a trage doar un fum dintr-o tigara, dorinta ce devenea atat de intensa incat imi era foarte greu sa o razbat. In acelasi timp am avut aceste ganduri de rationalizare: “Este OK sa fumezi doar una - o singura tigara nu are cum sa iti faca rau”, sau “De ce te faci sa suferi atat? Nu merita!”. Aceste ganduri si dorinte m-ar fi batut daca le-as fi lasat, dar le-am observat. Nu am facut nimic, doar le-am observat. Gandurile vor creste dar apoi se vor estompa si eu voi fi OK.
  2. Cand am inceput sa alerg, am vrut sa ma opresc cand lucrurile au devenit inconfortabile. Am aflat insa ca era doar o parte speriata din mintea mea, o parte speriata de disconfort. Mi-am urmarit acea parte tematoare, ce ma facea sa renunt la orice mi se parea greu si nu am lasat-o sa ma controleze.
  3. Cand scriu, am de multe ori impulsul de a face altceva. Cand acest indemn se infiltreaza neobservat, ma supune, actionez si aman scrisul. Cand insa sunt constient de acest impuls pot sa fac o mica pauza, sa il observ, sa il las sa treaca si apoi sa ma intorc la scris.
Acelasi procedeu m-a ajutat sa imi schimb obiceiurile alimentare, sa alerg un maraton, sa renunt la dezordine si multe altele.
Insa, nici unul dintre acestea nu se puteau realiza daca nu invatam sa vizualizez, sa fiu constient de pornirile mele si sa rationalizez gandurile negative ce imi spuneau ca nu am sa reusesc.
Cum am invatat sa vizualizez si sa fiu atent? Prin meditatie. Acesta este obiceiul prin care practici observarea atenta, unde totul este deposedat intr-o simplitate care te lasa doar pe tine cu gandurile tale in acel moment prezent.

Cum iti Formezi Obiceiul de a Medita
Este destul de simplu, trebuie doar sa practici:
  1. Doar 2 minute pe zi. Incepeti simplu pentru a face deprinderea sa se pastreze. Puteti medita si 5 minute pe zi daca va simtiti increzatori, dar doua sunt de ajuns.
  2. Alege un moment al zilei si un declansator. Nu o ora exacta, doar un timp general, ca dimineata cand te trezesti sau in perioada mesei de pranz. Declansatorul trebuie sa fie ceva ce  faci deja in mod regulat, ca prima cana de cafea sau momentul cand te speli pe dinti, pranzul sau intoarcerea acasa de la munca.  
  3. Gaseste un loc linistit. Uneori, dimineata devreme este ideal, pana cand ceilalti din casa se trezesc si pot face zgomot. Altii ar putea gasi un loc relaxant pe o plaja sau intr-un parc. In realitate nu conteaza unde - atata timp cat poti sta fara a fi deranjat cateva minute.
  4. Stai confortabil. Nu face prea mult tam-tam despre modul in care stai, ce porti, pe ce stai, etc. Mie personal imi place sa stau jos pe o perna asezata pe podea, cu spatele rezemat de un perete, pentru ca sunt destul de inflexibil. Alte persoane pot sta cu picioarele incrucisate destul de confortabil. Altii stau pe un scaun sau canapea daca podeaua li se pare deranjanta.
  5. Concentreaza-te pe respiratie. In timp ce inspiri, urmareste-ti respiratia cum trece prin nari, apoi prin gat, apoi prin plamani catre stomac. Stai drept, cu ochii deschisi uitandu-te catre podea (sau catre sol) cu un focus usor. Daca iti este mai bine cu ochii inchisi, e in regula. Pe masura ce expiri, urmareste-ti respiratia inapoi in lume. Daca te ajuta, poti sa numeri... inspiri o data, expiri de doua ori, inspiri de trei ori, expiri de patru ori... cand ajungi la zece, o iei de la capat. Daca iti gasesti mintea ratacind (si o vei gasi), acorda atentie acestui lucru si adu-o usor inapoi catre respiratie. Repetati acest procedeu in putinele minute in care meditati. Probabil nu veti fi foarte buni la inceput dar in timp, practicand, veti progresa.
Pasii de mai sus sunt totul. O practica foarte simpla pe care o faci doar 2 minute in fiecare zi, dupa acelasi declansator. Daca faci acest lucru timp de o luna vei avea un obicei zilnic de a medita.